Jak opowiadać o kryzysie klimatycznym?

Kuratorka: Aleksandra Jach

W ramach cyklu zajmiemy się komunikacją kryzysu klimatycznego poprzez język, obrazy oraz narracje. To planetarne zjawisko wpływa na wszystkie wymiary ludzkiego życia i na środowisko. Jest trudne do uchwycenia jako całość, dlatego wymaga rozbicia na mniejsze fragmenty, które sprawnie komunikują zarówno lokalną, jak i globalną skalę problemu. W jaki sposób się do tego zabrać? Jak o tym opowiadać? Gdzie szukać wizualnych i narracyjnych inspiracji? Na te pytania pomogą nam odpowiedzieć ekspertki i eksperci z różnych dyscyplin: aktywistki i aktywiści, artystki i artyści, dziennikarki i dziennikarze, fotografki i fotografowie.

Cykl spotkań rozpocznie 16 kwietnia grupa RATS Agency, która zainicjuje rozmowę o poruszaniu się w świecie informacji rozbitym na różne media i platformy komunikacji. Przyjrzymy się transmediowym sposobom obrazowania kryzysu klimatycznego, wykorzystującym grafikę, fotografię, wizualizacje danych, dziennikarstwo oraz narzędzia internetowe (np. dokumenty sieciowe). Szczególną uwagę zwrócimy na tworzenie poczucia solidarności pomiędzy „my” i „oni”, czyli na to, jak opowiadać, aby przekaz został usłyszany, zrozumiany i zinternalizowany przez odbiorców. Zajmiemy się także etyką przekazu.

30 kwietnia Glen Tarman opowie o globalnym aktywizmie w świecie sztuki w związku z kryzysem klimatycznym i pandemicznym. Współzałożyciel Liberate Tate wyjaśni, jak skutecznie wpływać na instytucje kultury, walczyć o sprawiedliwość społeczną i etykę sponsoringu poprzez kreatywność wizualną, aktywizm i umiejętności performatywne. Najbardziej prestiżowe muzea, galerie, opery, czy teatry są często są dotowane często przez firmy energetyczne opierające swą produkcję na paliwach kopalnych. Oddolne i obywatelskie zaangażowanie w działanie instytucji jest ważne z perspektywy kryzysu klimatycznego. Jednocześnie, trwający kryzys pandemiczny uświadamia nam gwałtowność zmian, z którymi za chwilę przyjdzie nam się mierzyć.

Kryzys klimatyczny może być obezwładniający, ale rozmowa o nim nie powinna taka być. Każda i każdy ma inną relację z tym tematem, nie ma więc jednego algorytmu determinującego właściwy sposób opowiadania o nim. Podczas warsztatu z Adamem Levy 16 maja podyskutujemy o różnych strategiach komunikacyjnych, posługując się własnymi doświadczeniami. Będziemy bazować na przykładzie kanału YouTube, który prowadzi Levy – ClimateAdam, gdzie w dowcipny i angażujący sposób prezentowane są złożone zagadnienia związane z kryzysem klimatycznym.

Kuratorka cyklu:

Współpraca: