East Europe Biennial Alliance: East to East
Dyskusje online w ramach projektu Living Room OFF-Biennale Budapest (w języku angielskim)
Wydarzenie jest częścią cyklu Transperiphery Conversations zorganizowanej w związku z wystawą Transperiphery Movement: Global Eastern Europe and Global South na OFF-Biennale Budapest
Program:
11:00–12:30
The East in East Europe Biennial Alliance (EEBA)
Tereza Stejskalová (Biennale Matter of Art Prague), Bartosz Frąckowiak (Biennale Warszawa), Vasyl Cherepanyn, Serhiy Klymko (Kyiv Biennial) i Inga Lāce (Survival Kit Festival Riga)
Prowadzenie: Eszter Szakács (OFF-Biennale Budapest)
East Europe Biennial Alliance (EEBA) tworzą: Biennale Matter of Art in Prague, Biennale Warszawa, Kyiv Biennial OFF-Biennale Budapest oraz Survival Kit Festival Riga. Zważywszy, że współcześnie powstające biennale stały się istotnym nośnikiem nowych kontekstów i komunikacji z nową publicznością, Sojusz został stworzony z myślą o wzmacnianiu ich roli w kształtowaniu innowacyjnych form solidarności międzynarodowej, rozszerzaniu horyzontów wyobraźni społeczno-gospodarczej i wypracowywaniu alternatywnych rozwiązań w zakresie kultury. Poprzez strategiczne łączenie estetyki i polityki Sojusz ma na celu zaproponowanie innej narracji dla regionu Europy Wschodniej i przedefiniowanie metod współpracy instytucji kulturalnych.
Dyskusja z członkiniami i członkami EEBA będzie się toczyć wokół sposobów, w jakie każde z biennali angażuje się w geopolitykę Europy Wschodniej w związku z gopolityką Globalnego Południa.
12:30–13:30
Przerwa
13:30–14:15
The Suits That We Have in Our Country Are Not Suitable for the Tropical Climate
Max Cegielski, Bartek Frąckowiak i Inga Hajdarowicz w rozmowie z Martą Michalak
Podobnie do pozostałych krajów postsocjalistycznych od lat 60. do swojej transformacji politycznej Polska utrzymywała stałe i bliskie związki z krajami Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej. Ten dość nieprawdopodobny okres takich sojuszy geopolitycznych jest pełen przykładów translokalnej solidarności, stosunków międzynarodowych opartych na wizji planetarnych dóbr wspólnych, a także przyjaźni zawieranych między ludźmi oraz między instytucjami. Czy możemy ożywić niektóre z tych relacji i na tej podstawie spróbować zaprojektować aktualne formy sojuszy między Europą Wschodnią a Bliskim Wschodem i Afryką Północną?
Inga Hajdarowicz zgromadziła opowieści Palestynek i Palestyńczyków oraz Libanek i Libańczyków, którzy w latach 70. i 80. studiowali i pracowali w Polsce. Bartek Frąckowiak i Max Cegielski przeprowadzili fascynującą kwerendę archiwalną: od materiałów wizualnych i artykułów z czasopism takich jak „Przegląd Polski” (1962-1972) i „Polska”, przez archiwum Michała Kaleckiego i „polską szkołę rozwoju”, po MSW, LOT, Orbis, Budimex, Polservice i inne firmy zajmujące się handlem międzynarodowym, dzięki którym możemy opowiedzieć o barwnych kontaktach społecznych zawieranych za kulisami oficjalnej polityki i relacji handlowych.
14:15 –15:15
The Question of Decolonization in Eastern Europe
Dyskusja, w której wezmą udział Aziza Harmel, Rado Ištok, Piotr Sikora i Renan Laru-an, prowadzenie Tereza Stejskalová i Veronika Janatková (tranzit.cz)
Aziza Harmel, Rado Ištok, Renan Laru-an, Piotr Sikora i kolektyw tranzit.cz utworzyli kuratorską grupę roboczą Biennale Matter of Art. Przz okres bieżącego i przyszłego roku grupa zajmie się opracowaniem koncepcji drugiej edycji biennale, która odbędzie się latem 2022 roku w Pradze. Rozmowa będzie się toczyć wokół założeń tematycznych planowanego biennale, które opierają się na aktualnej debacie na temat historycznych powiązań muzeów sztuki w Europie Wschodniej i ich kolekcji z globalnymi relacjami kolonialnymi.
Aziza Harmel jest kuratorką i pisarką, aktualnie mieszkającą w Wiedniu. Od stycznia 2020 pracuje w zespole kuratorskim Kunsthalle Wien. Rado Ištok jest kuratorem, pisarzem i redaktorem. Mieszka i pracuje w Sztokholmie. Renan Laru-an jest badaczem. W życiu i pracy podróżuje między Sultan Kudarat a Manilą na Filipinach. Piotr Sikora jest krytykiem i kuratorem sztuki współczesnej. Jest kuratorem programu MeetFactory AiR w Pradze. Mieszka i pracuje w stolicy Czech. tranzit.cz to związana ze sztuką współczesną inicjatywa należąca do sieci tranzit.org. Powstała w 2002 roku i działa niezależnie w Austrii, Czechach, na Węgrzech, Słowacji i w Rumunii. W 2018 roku powołała instytucję Biennale Matter of Art, która należy do East Europe Biennial Alliance (wraz z węgierskim OFF–Biennale Budapest, ukraińskim Kyiv Biennial i polskim Biennale Warszawa).
15:15–16:00
Urban Ruins and Public Space
Rozmowy Sambatas Stagings
Sambatas Stagings to peformatywny projekt współpracy, który czerpie z historii, obrazów i kontekstów miejskich ruin współczesnego Kijowa, by na nowo odkryć zastosowania przestrzeni publicznej w burzliwych czasach pandemii.
Oleksiy Radynski, filmowiec i członek Visual Culture Research Center/Kyiv Biennial będzie rozmawiał na temat bieżących prac z uczestnikami projektu, którymi są: Diana McCarty (wykładowczyni Merz Akademie w Stuttgarcie i założycielka oraz redaktorka berlińskiego reboot.fm), Mijke van der Drift (wykłada gościnnie na Royal College of Art w Londynie i prowadzi tutoring w Królewskiej Akademii Sztuk w Hadze), David Muñoz Alcantára (założyciel studia badawczego NÆS—Nomad Agency/Archive of Emergent Studies).
16:00 – 16:45
Shared Histories and Unlikely Connections
Santiago Mostyn, Behzad Khosravi-Noori, and Sári Ember w rozmowie z Ingą Lāce
W rozpowie z artystkami i artystami uczestniczącymi w projekcie przywołane zostaną niektóre spotkania i dialogi z ryskiego Survival Kit 10.1 w 2019 roku. Ta edycja festiwalu będzie się koncentrować na osobistych historiach migracji i niezwykłych powiazaniach między regionami, które podważają kierunkowość wymian, do jakich jesteśmy przyzwyczajeni. Jakie więzi kolonialna łączą Szwecję, Łotwę i karaibską wyspę Tobago? Jakie są historyczne relacje zachodu i wschodu, południa i północy w zakresie wytwarzania obrazów i obiegu wiedzy? Jaka jest przyszłość wspólnej historii Węgier i Brazylii?
East Europe Biennial Alliance: East to East to wydarzenie online realizowane przy wsparciu Funduszu Wyszehradzkiego.
Living Room w Budapeszcie to wydarzenie poprzedzające udział OFF w ramach lumbung inter-lokal, documenta fifteen. Living Room jest realizowany przy szczodrym wsparciu Instytutu Goethego.