Orestes w Mosulu
Reżyseria: Milo Rau
Oresteja to nie tylko jedna z najwspanialszych tragedii w dziejach ludzkości i jedyna trylogia teatralna zachowana z czasów klasycznego antyku – jest to również mit założycielski cywilizacji, w którym regułę krwawej rodzinnej wendety, niekończący się cykl zemsty wedle bezwzględnego prawa „oko za oko”, zastąpiły nowe zasady sprawiedliwości, integracji i pojednania. Milo Rau wystawia tę tragedię z udziałem mieszanego zespołu aktorów pochodzących z Europy i Iraku. Proces powstawania spektaklu obejmował prace przygotowawcze w Mosulu, gdzie w 2014 roku ogłoszono powstanie kalifatu dżihadystów.
Pomysł wystawienia uwspółcześnionej wersji Orestei Ajschylosa pojawił się w czasie przygotowań Milo Raua do inscenizacji innej jego sztuki, IMPERIUM (2016), w północnym Iraku, na linii frontu z samozwańczym Państwem Islamskim. „To jest takie uczucie, jakby jednocześnie występować w telewizyjnym programie i klasycznym eposie” – jak określa to reżyser. Jak można powstrzymać niekończący się cykl przemocy, w którym tkwią uczestnicy syryjsko-irackiej wojny domowej i ich zachodni sprzymierzeńcy?
W pierwszych dwóch częściach Orestei Ajschylosa śmierć wywołuje nieuchronnie efekt domina, inne rozwiązanie wydaje się niemożliwe. Po zamordowaniu swojej matki Klitajmestry i jej kochanka Ajgistosa, Orestes jest prześladowany przez boginie zemsty. Zbrodnia Orestesa jest aktem zemsty na kochankach, którzy wspólnie zabili jego ojca Agamemnona i konkubinę ojca, Kasandrę. Klitajmestra zamordowała męża również motywowana zemstą: Agamemnon złożył w ofierze ich córkę, Ifigenię, żeby pozyskać pomyślne wiatry w drodze na wojnę z Troją. Jedynie Atena może powstrzymać przemoc: uspokaja boginie zemsty, wyznaczając im miejsce w społeczeństwie. Kiedy nienawiść nie pomaga, sukces odnosi serdeczny uścisk.
Milo Rau zachowuje antyczne dostojeństwo tragedii, podejmując istotne współcześnie tematy. Co oznacza bycie „cywilizowanym” w świecie globalizacji? Jakie są najbardziej podstawowe relacje tzw. Zachodu z regionami Bliskiego Wschodu, zasilającymi gospodarki zależne od ropy? Jaka jest odpowiedzialność artystów w realizowaniu międzynarodowych projektów? Co może i powinno zostać zrobione na obszernym polu rozciągającym się pomiędzy współczesnym kolonializmem a ignorancją? Wreszcie: co może oznaczać i czym może się dziś stać Oresteja?
Twórczynie i twórcy
aktorzy: Duraid Abbas Ghaieb, Susana AbdulMajid, Elsie de Brauw, Risto Kübar, Johan Leysen, Bert Luppes, Marijke Pinoy
na filmie:
aktorzy: Baraa Ali, Khitam Idress, Khalid Rawi
muzycy: Suleik Salim Al-Khabbaz, Saif Al-Taee, Firas Atraqchi, Nabeel Atraqchi, Zaidun Haitham, Rabee Nameer
chór: Ahmed Abdul Razzaq Hussein, Hatal Al-Hianey, Younis Anad Gabori, Mustafa Dargham, Abdallah Nawfal, Mohamed, Saalim Rayan, Shihab Ahmed, Hassan Taha
tekst: Milo Rau i Zespół na podstawie Orestei Ajschylosa
reżyseria: Milo Rau
dramaturgia: Stefan Bläske
scenografia: ruimtevaarders
kostiumy: An De Mol
reżyseria światła: Dennis Diels
filmy: Daniel Demoustier, Moritz von Dungern
montaż: Joris Vertenten
aranżacja muzyczna: Saskia Venegas Aernouts
asystentka reżysera: Katelijne Laevens
kierowniczka produkcji: Noemi Suarez Sanchez
kierownik sceny: Marijn Vlaeminck
producent techniczny: Oliver Houttekiet
dźwięk: Dimitri Devos
wideo: Stijn Pauwels
światło: Dennis Diels, Geert de Rodder
technik sceniczny: Jeroen Vanhoutte
garderobiane: Nancy Colman, Micheline D’hertoge
asystentka dramaturgiczna: Eline Banken
drugi asystent reżysera: Bo Alfaro Decreton
napisy: Eline Banken
produkcja: NTGent & Schauspielhaus Bochum
koprodukcja: Tandem Arras Douai
przy wsparciu: Belgian Tax Shelter i Romaeuropa Festival
Informacje
Data | Czas | Tytuł | Miejsce | Wstęp |
---|---|---|---|---|
23 czerwca 2019
, 20:00
|
20:00 |
Orestes w Mosulupolskie i angielskie napisy
|
Nowy Teatr |