Spektakle „Modern Slavery” Bartka Frąckowiaka i ”Globalna wojna domowa” Pawła Wodzińskiego wracają po przerwie

Po raz pierwszy będą zaprezentowane w siedzibie Biennale Warszawa przy ulicy Marszałkowskiej 34/50

„Modern Slavery” i „Globalna wojna domowa” to spektakle, które powstały w ramach programu Atlas Planetarnej Przemocy, realizowanego w 2018 roku wspólnie przez Biennale Warszawa i Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Po raz pierwszy spektakle zagrane będą w przestrzeni działań Biennale Warszawa przy ulicy Marszałkowskiej 34/50. „Modern Slavery” już 14, 15, 16 i 17 marca o godzinie 19.00, „Globalna wojna domowa” 23, 24, 25 i 26 kwietnia. W obsadach spektakli: Beata Bandurska, Magda Celmer, Martyna Peszko, Jan Sobolewski, Anita Sokołowska, Maciej Pesta, Konrad Wosik.

MODERN SLAVERY

REŻYSERIA BARTEK FRĄCKOWIAK

W zasadzie są wszędzie. W znanych warszawskich restauracjach, na placach budowy, w zamkniętych zakładach produkcyjnych, w przetwórniach, sadach i na farmach. Pochodzą z Ukrainy, Białorusi, Korei, Filipin, Chin, Wietnamu. Niekiedy są Polakami. Raport Global Slavery Index ujawnia, że w Polsce w 2016 r. żyło ponad 181 tysięcy nowoczesnych niewolników, co odpowiada 0,476% populacji Polski. Niewolnictwo nie jest tu jednak metaforą określającą każdy rodzaj wyzysku. Mówimy o sytuacjach niepłatnej pracy przymusowej, związanej z handlem ludźmi czy fikcyjnym zadłużeniem. Postanowiliśmy przeprowadzić śledztwo i sprawdzić, skąd biorą się takie statystyki, z jakimi sytuacjami, miejscami i historiami są związane. A ostatecznie odpowiedzieć na pytanie, dlaczego to zjawisko jest całkowicie niewidoczne i rzadko komentowane w debacie publicznej. Z tego działania powstał spektakl-wystawa.

Pokazujemy niewolnictwo jako współczesne zjawisko globalne, mające swoje rozmaite odsłony i ekspresje, związane z dramatami i biografiami bardzo różnych ludzi, z różnych kultur, religii i ras. Chcemy jednak podkreślić to, że niewolnicy nie żyją daleko na fantazmatycznych i nierealnych plantacjach, ale również tuż za ścianą sali najbardziej wykwintnej warszawskiej restauracji. W końcu Polska w statystykach niewolniczych zajmuje niechlubną pierwszą pozycję w Unii Europejskiej. Opowiemy zatem również o dzisiejszej Warszawie i jej niewolniczych historiach, historiach konkretnych ludzi. To właśnie w tym celu podjęliśmy próbę dokumentalnego śledztwa. Jego rekonstrukcja stanowi istotną część spektaklu-wystawy. Z próby zrozumienia niewolnictwa we współczesnej Warszawie wyłania się rodzaj nowej topografii miasta. Opowiadamy o niej tworząc swoistą alternatywną kontrkartografię miejskiej przemocy.

Koncept, reżyseria Bartosz Frąckowiak
Koncept, dramaturgia Natalia Sielewicz
Scenografia, kostiumy Anna Maria Karczmarska
Muzyka, dźwięk Krzysztof Kaliski, Maciej Szymborski
Światło Michał Głaszczka
Mapy i wizualizacja danych Jakub de Barbaro
Asystentka reżysera Zuzanna Grajcewicz
Produkcja Magda Igielska
Obsada Beata Bandurska, Magda Celmer, Martyna Peszko, Anita Sokołowska, Maciej Pesta, Konrad Wosik

Czas trwania 165 minut, 1 przerwa

Premiera 17.05.2018 r.

Najbliższe spektakle 14.03, 15.03, 16.03, 17.03 g. 19.00 Biennale Warszawa ul. Marszałkowska 34/50

Bilety dostępne na stronie internetowej biennalewarszawa.pl, w aplikacji GoOut, w portalu ewejsciowki.pl oraz w Kiosku Kultury przy ulicy Krakowskie Przedmieście 5-7

GLOBALNA WOJNA DOMOWA

REŻYSERIA PAWEŁ WODZIŃSKI

Nowa konstelacja ruchów politycznych, w których powraca widmo idei faszystowskiej stała się faktem. Wszystkie te ruchy przedstawiają szereg wspólnych cech, a wśród nich są przejawy ksenofobii i islamofobii oraz odrzucenie globalizacji na rzecz społecznie regresywnego i nacjonalistycznego protekcjonizmu. Włoski historyk Enzo Traverso charakteryzuje te polityczne ruchy mianem post-faszystowskiej konstelacji w tym sensie, że mają różne ideologiczne matryce i pochodzenie. Niektóre formacje mają wyraźnie neofaszystowski profil, taki jak Złoty Świt w Grecji lub organizacje, starające się ożywić nacjonalistyczną tradycję lat trzydziestych, jak choćby Obóz Narodowo-Radykalny nawiązujący do  przedwojennego ugrupowania faszyzującego o tej samej nazwie. Niektóre ruchy w Europie Zachodniej, takie jak Front Narodowy we Francji, mają neofaszystowskie pochodzenie, ale starają się ewoluować poprzez zmianę ich dyskursu; inne mają różne korzenie, ale zbliżają się do tej samej orientacji. Tak jest choćby w przypadku UKIP w Wielkiej Brytanii i Alternative für Deutschland (AfD) w Niemczech.

Na naszych oczach przemoc ponownie jest upolityczniana. Tylko, że tym razem odbywa się w demokratycznych ramach, bez ambicji autorytarnych, jak miało to miejsce w latach 30. ubiegłego wieku. Odpowiedzią na barbarzyństwo neoliberalnego świata, staje się równie barbarzyński kontrprojekt narodowo-konserwatywny, cynicznie wykorzystywany przez populistów. Trwa globalna wojna domowa ludzkości, przed którą trudno szukać schronienia.

Koncept, reżyseria i scenografia Paweł Wodziński
Opracowanie dramaturgiczne Piotr Grzymisławski
Muzyka Karol Nepelski
Asystent kompozytora Sławek Kyrylow
Video Magda Mosiewicz
Produkcja Magda Igielska
Obsada Beata Bandurska, Magdalena Celmer, Maciej Pesta, Martyna Peszko, Jan Sobolewski, Konrad Wosik

Czas trwania 105 minut, bez przerw

Premiera 12.04.2018 r.

Najbliższe spektakle 23.04, 24.04, 25.04, 26.04 g. 19.00 Biennale Warszawa ul. Marszałkowska 34/50

Bilety dostępne na stronie internetowej biennalewarszawa.pl, w aplikacji GoOut, w portalu ewejsciowki.pl oraz w Kiosku Kultury przy ulicy Krakowskie Przedmieście 5-7

Udostępnij
Na tej stronie korzystamy z cookies. Polityka Prywatności