Brud prezentuje Troop
Performans

W manifeście „Perimagia” z 2018 Aditya Mandayam nawołuje do stworzenia Nowej Opery. Jak pisze: “Stoimy przed kryzysem. Kryzysem reżyserii”. Autor tworzy i definiuje w nim termin „perimagia”, która jest wizualnym i wyobrażeniowym odpowiednikiem “perifonii”, płynnym dźwiękiem, imersyjnym obrazem.

Prace operowe Mandayama oscylują pomiędzy teatrem, tańcem, performance, widzeniem maszynowym, wirtualną rzeczywistością i grami komputerowymi. Nie jest jasne gdzie Opera Perimagiczna zaczyna się i kończy. Nie ma widowni. Publiczność jest umieszczona na scenie wraz z aktorami. Cześć aktorów nosi zwykłe, codzienne ubrania. Niektórzy z nich są autonomiczni. Niektórzy mogą zostać “aktywowani”, jak w grach komputerowych. Kamery i modularne syntezatory występują na prawach aktorów. Pojawiają się kultowe postaci z początków Widzenia Maszynowego. Widownia traktowana jest jak magnetyczny płyn wylany na scenografię i zachęcana jest do aktywności. “Publiczność jest wszechmogąca”, “Publiczność wie wszystko” – pisze Mandayam.

W języku angielskim terminem Shrewdness lub Troop określa się grupę małp. Spotykamy ulotną postać Zombi Lenina, który powstaje ze swojego mauzoleum na Placu Czerwonym. Widzimy jak podchodzi do publiczności. Zombi Lenin przyłącza się do Stada.

 

Troop
Scenariusz i reżyseria: Aditya Mandayam

Występują:
Aditya Mandayam jako Zombi Lenin
Andrzej Szpindler jako Człowiek-Małpa
Garmin VIRB jako Janusz
Lena w roli Samej Siebie

Dźwięk:
Ummo
Ulises Carrion, „Hamlet, for Two Voices”