Zdenka Badovinac
Zdenka Badovinac jest kuratorką i pisarką, która od 1993 r. zajmuje stanowisko dyrektorki Moderna galerija w Ljubljanie, od 2011 r. obejmujące dwie lokalizacje: Muzeum Sztuki Nowoczesnej oraz Muzeum Sztuki Współczesnej Metelkova. W swojej pracy Badovinac uwypukla trudne procesy przedefiniowywania historii wraz z rozmaitymi tradycjami awangardy istniejącymi w ramach sztuki współczesnej. Pierwsza jej wystawa dotycząca tych tematów to „Ciało i Wschód – od lat 60. do dzisiaj” (1998). Zdenka zapoczątkowała również pierwszą wschodnioeuropejską kolekcję sztuki Arteast 2000+. Najważniejsze jej projekty z ostatnich lat to m.in. Nowa Sztuka Słoweńska – Wydarzenie ostatniej dekady Jugosławii, Moderna galerija, 2015 (wystawiana w Van Abbe Museum, Eindhoven, (2016), Garage Museum of Contemporary Art, Moskwa (2016) oraz Museo Reina Sofía w Madrycie (2017)); Pawilon NSK, 5. Biennale w Wenecji, 2017, wspólnie z Charlesem Eschem, Dziedzictwo 1989. Studium przypadku: Druga wystawa dokumentów jugosłowiańskich, Moderna galerija, Ljubljana, 2017, wspólnie z Bojaną Piškur; Pawilony zrównoważonego rozwoju, Manifesty i krypty, Witaj Świecie. Przegląd kolekcji, Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwart – Berlin; Boskie istoty: ani ludzie ani zwierzęta, Muzeum Sztuki Współczesnej Metelkova, Ljubljana, wspólnie z Bojaną Piškur, 2018.
Jej najnowsza książka to Comradeship: Curating, Art, and Politics in Post-Socialist Europe (Independent Curators International (ICI), New York, 2019.
Jest jedną z założycielek L’Internationale, konfederacji sześciu instytucji sztuki nowoczesnej i współczesnej.
Badovinac była słoweńską komisarką na Biennale w Wenecji w latach 1993-1997 oraz w 2005 r. oraz austriacką na biennale w Sao Paulo a 2002 r. Teraz pełni funkcję prezeski CIMAM, Międzynarodowej Komisji Muzeów i Zbiorów Sztuki Nowoczesnej 2010–13.