„Realists of a Larger Reality”. Speculative Futures. Design, Fiction and Social Dreaming

Fiona Raby

Biennale Warszawa oraz Warsaw Design LAB i School of Form rozpoczynają nowy cykl dyskursywny poświęcony zagadnieniu designu spekulatywnego.

Gdy jakiś projekt dizajnerski wykracza poza bezpośrednie „tu i teraz”, jest automatycznie przenoszony do przyszłości, często do „możliwej” (realistycznej) przyszłości. Czy „przyszłość” to jedyna przestrzeń, w której wolno nam używać wyobraźni? Przyszłość potraktowana jako rama narracyjna wydaje się zbyt ograniczająca.

Binarny podział świata idei, rzeczy i myśli na „realistyczne” i „nierealistyczne” jest skrajnie szkodliwy dla wyobraźni i uniemożliwia jej odkrycie alternatywy wobec tego, jak świat wygląda w tym momencie. Zwłaszcza że „nierealistyczny” oznacza często „niepożądany” dla tych, którzy są przy władzy; w efekcie wszyscy zostajemy pozbawieni alternatywy.

Jeśli rzeczywistość nie jest dana, lecz wytwarzana, to może być również przetwarzana. Nie chodzi tylko o to, aby wyobrazić sobie na nowo świat naszego codziennego życia. Mamy mnóstwo przykładów takiego użycia wyobraźni. Chodzi o to, aby wykorzystać nie-rzeczywistość do zakwestionowania autorytetu określonej rzeczywistości i w ten sposób wydobyć na wierzch ideologiczne przesłanki, na których się ona wspiera.

„Realists of a Larger Reality” (Ursula K. Le Guin)
Lecture by Fiona Raby, co-author of the book Speculative Everything. Design, Fiction, and Social Dreaming.

Fiona Raby jest brytyjską artystką i pedagożką. Studiowała na wydziale Architecture and Computer Related Design w Royal College of Art w Londynie. Była również członkinią zespołu naukowo-dydaktycznego tej uczelni. Wykładała również na wydziale Wzornictwa Przemysłowego Uniwersytetu Sztuki Stosowanej w Wiedniu. Jej prace znajdują się w kolekcji Museum of Modern Art (MoMA). Praktykę pedagogiczną kontynuuje dziś w Nowym Jorku, gdzie – w duecie z Tonym Dunnem – wykłada na Wydziale Projektowania i Spraw Społecznych uniwersytetu The New School w Nowym Jorku.