Wariacje na globalny tłum
Karol Nepelski i Gośka Isphording
Wariacje na globalny tłum są nasłuchiwaniem miejskich zgromadzeń, odnajdywaniem w tłumie łagodzącej niepokój chwili skupienia na placach miast: od Buenos Aires przez Kair i Stambuł po Nowy Jork, Madryt, Kijów i Warszawę. Dźwiękiem przesterowania i przekomponowania w nową formę. Są wsłuchaniem w uwalniającą się oddolnie społeczną siłę.
Choć ruchy protestacyjne, które odpowiadają potrzebom i pragnieniom tak wielu, nie były w stanie osiągnąć trwałych zmian i stworzyć nowego, bardziej demokratycznego i sprawiedliwego społeczeństwa, to jednak nie daje spokoju ta zbiorowa ekspresja pragnienia zmiany, gdy wielość tworzy strategię i swobodnie formułuje ideę zgromadzenia, tworząc tym samym mechanizm dla kształtowania alternatywy społecznej.
Nowy utwór Karola Nepelskiego, przeznaczony na klawesyn amplifikowany i sampler, jest poszukiwaniem nastroju towarzyszącego masowym zgromadzeniom miast całego świata, w których solidarność lub niezadowolenie mieszkańców doprowadziło jednak do przemian społeczno-politycznych. W warstwie elektronicznej samplera wykorzystane są krótkie fragmenty nagrań (sample) dostępnych w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, YouTube czy Twitter: dźwięki tłumu, dźwięki zbiorowych koncertów, fonosfera miejskich zgromadzeń oraz ruchów protestacyjnych, a także przemówień liderów, polityków, autorytetów. Jest to quasi-opera, w której sampler zastępuje głos ludzki (głosy pojedynczych osób i głos całych grup ludzi), a klawesyn zastępuje akompaniującą orkiestrę.
Wykonanie utworu zostało powierzone międzynarodowej sławy klawesynistce, wybitnej interpretatorce muzyki współczesnej – Gośce Isphording.
Preludium była akcja uliczna (2 czerwca) na placu Zamkowym w Warszawie, w miejscu, w którym wybrzmiewają echa Czarnego Protestu, jednego z istotniejszych zgromadzeń społecznych ostatnich lat w Polsce. Gośka Isphording zagrała, wobec przypadkowych słuchaczy, motyw przewodni utworu, nawiązujący do zbiorowej świadomości miejsca.
Tydzień później w TR Warszawa odbyło się prawykonanie utworu. Wykonawczyni zaprezentowała również program utworów na klawesyn towarzyszących Wariacjom na globalny tłum, których genezą powstania – podobnie jak utworu Nepelskiego – stało się nasłuchiwanie społecznych nastrojów i głosów przemian.
Program koncertu
-
Peter Ablinger Voices and Piano (wybrane fragmenty)
-
Ailis Ni Riain 2 Steep 4 Sheep
- Jukka Tiensuu Veto
-
Ángel Faraldo Music for Computer and Harpsichord
-
Karol Nepelski Wariacje na globalny tłum