Wystawa kolektywu Democracia wraz ze specjalną interwencją kolektywu Syrena, przygotowana przez a/political i Biennale Warszawa
Democracia powraca do Warszawy z wystawą Chronimy was przed wami samymi, odnoszącą się do kwestii inwigilacji oraz brutalności policji. Ekspozycja w Biennale Warszawa konfrontuje wizerunki władz z głosami sprzeciwu. Na parterze, w przestrzeni zdominowanej przez przedstawienia sił porządkowych, interweniuje warszawski kolektyw Syrena, na pierwszym piętrze prezentowane są zaś wizerunki członków Huey P. Newton Gun Club – stowarzyszenia powołanego do życia w Stanach Zjednoczonych. Democracia uchwyciła tę grupę w serii zdjęć Jeremiasz (Jeremiah), której tytuł nawiązuje do imienia proroka broniącego społecznej sprawiedliwości.
W lipcu Democracia zaingerowała w przestrzeń miejską Warszawy w trakcie kampanii wyborczej poprzez emisję zwielokrotnionego obrazu policjanta na ekranach reklamowych w przejściu podziemnym stacji metra Świętokrzyska (Cisza, 2018–2020). Zakłócenie przekazu było celowe i miało przypomnieć o atakach na prawa obywatelskie, aktualnie skoncentrowanych na społecznościach LGBT+, ale odzwierciedlających również wykorzystywanie policyjnych przywilejów na znacznie szerszą skalę. Protestujący pojawili się na ulicach krótko po wyborach, w akcie nieposłuszeństwa, który został brutalnie stłumiony. Zdjęcia „pacyfikacji”, podobnie jak te zrobione przez Democracię podczas protestów przeciwko cięciom wydatków socjalnych w Madrycie w 2012 roku, włączone w serie Chronimy was przed wami samymi (We Protect You From Yourselves, 2013) oraz 18 portretów (18 Portraits, 2014), skupiają się na wątku inwigilacji i działaniach służb porządkowych. Wyraźna radykalizacja akcji policji na ulicach jest odbiciem przejmowania przez nią władzy nad rzeczywistością wirtualną, gdzie oprogramowanie szpiegujące, jak niesławny Pegasus, wykorzystywane jest przeciwko politycznej opozycji, aktywistom i dysydentom na całym świecie – co ujawnili członkowie Citizen Lab.
Ważnym punktem na osi wzrostu policyjnej władzy, który podzielił odbiorców, jest wiersz Amiriego Baraki Ktoś wysadził Amerykę (Somebody Blew Up America). Został on napisany po 11 września 2001 roku, kiedy seria nowych ustaw, wprowadzonych pod szyldem działań antyterrorystycznych, zwiększyła prawa policji w Stanach Zjednoczonych. Wybrane wersy z tego wiersza pojawiają się na transparentach z manifestacji pokazanych na pierwszym piętrze wystawy. Te same transparenty, trzymane przez członków Huey P. Newton Gun Club z Houston w stanie Teksas, uchwycone zostały na zdjęciach w serii Jeremiasz. Klub, który kontynuuje tradycje Partii Czarnych Panter, znalazł się na liście organizacji obserwowanych przez Federalne Biuro Śledcze (FBI), a jeden z jego członków, Rakem Balogun, był szpiegowany i został oskarżony o terroryzm za publikowanie w mediach społecznościowych wypowiedzi na temat brutalności policji. W Polsce ten sam mechanizm został przywołany w 2016 roku w kontekście Ustawy o działaniach antyterrorystycznych, która zwiększyła możliwości inwigilacji mediów elektronicznych i telekomunikacyjnych.
Kolektyw Syrena, który zaprosiliśmy do udziału w wystawie Democracii i który wspólnie z radykalnym feministycznym i queerowym kolektywem Stop Bzdurom był na pierwszej linii niedawnych protestów w Warszawie, w swojej pracy umieszcza proces wzmacniania siły policji w szerszym kontekście, sięgającym poza bieżący krajobraz polityczny. Praktyka Syreny, oparta na ideach samostanowienia, sprawiedliwości społecznej i solidarności, odbiera władzę z rąk funkcjonariuszy i przypomina warszawskiej społeczności o jej przywilejach. W tych krokach odbija się echo światowej walki o zmianę sposobu finansowania policji i przemyślenie jej roli we współczesnych społeczeństwach.
Organizatorzy
Współpraca
Kuratorka
Prace PORZĄDEK i Jeremiasz powstały we współpracy a/political z Station Museum of Contemporary Art.