Hiroshima / Love

Reżyseria: Julia Holewińska

Termin premiery: 4 października 2019
Czas trwania:
Bez przerwy

Hiroshima / Love to spektakl poruszający wątki nekro-podróży, ekologii, katastrofy, destrukcji, miłości i pamięci (lub jej braku). Kluczowym wątkiem tej opowieści jest spojrzenie na polityczny, ekologiczny, społeczny, historyczny i ekonomiczny kontekst atomu, a także ważnych dla kultury i ekosystemu katastrof i tragedii, jak te, które miały miejsce w Hiroszimie, Auschwitz, Fukushimie oraz w antycznych Pompejach.

Punktem wyjścia jest dla realizatorów wybuch bomby atomowej w Hiroszimie 6 sierpnia 1945 roku i powidoki wizji całkowitej destrukcji w dzisiejszym świecie, a także będący pewnie najciekawszym artystycznym przetworzeniem tego wątku film Hiroszima moja miłość (1959) Alaina Resnais. Po 60 latach od powstania filmu i 74 od wybuchu bomby, w sytuacji, gdy być może na nowo stoimy w przededniu konfliktu/wojny, gdy jednym z globalnych doświadczeń jest lęk, gdy kwestia katastrofy ekologicznej staje się kluczowym tematem, twórcy zadają pytania, co może znaczyć dziś ten splot.

Spoglądając wieloaspektowo na tę tematykę, realizatorzy tworzą na scenie fragmentaryczne i chwilowe archiwum destrukcji. Równocześnie poddają refleksji doświadczenie, które stało się ich własnym udziałem i które równocześnie jest współcześnie częstą praktyką quasi-turystyczną: sytuację podróżowania do miejsc katastrofy – śladami zniszczenia / destrukcji. Jakie jest znaczenie tych nekro-podróży? Co jest w nich pociągającego? Czy chęć obcowania ze śladami śmierci może być taką samą podnietą, jak ta towarzysząca wybuchowi miłości?

Relatywizm towarzyszący kwestiom atomu skłania do refleksji nad bezpieczeństwem, aktywizmem, utopią pacyfizmu i szukaniem alternatywnych przestrzeni i filozofii.

Hiroshima / Love to także spektakl, w którym twórcy chcieliby przyjrzeć się paradoksalnej koincydencji ekologii, kapitalizmu i nacjonalizmu.

#POCZTÓWKAzJAPONII 1 | zapiski z prac badawczych

#POCZTÓWKAzJaponii 1 | zapiski z prac badawczychJulia Holewińska, Tomek Szerszeń i Radek Duda rozpoczęli w Japonii prace nad nowym projektem Biennale Warszawa. Ich teatralna instalacja audiowizualna będzie skoncentrowana wokół tematów nekroturystyki, katastrofy/destrukcji, archiwistyki, miłości i pamięci. Kluczowe odniesienia to atak atomowy na Hiroshimę oraz katastrofa elektrowni atomowej Fukushima Nr 1 (i współczesne powidoki wizji destrukcji) – odniesienia żywo obecne w narracji o obu miastach (w ostatnich dniach władze Hiroshimy stworzyły interaktywną mapę – projekt Hiroshima Peace Tourism – zawierającą trasy mające pomóc w poznaniu miejsc pamięci poza samą kopułą bomby atomowej w Parku Pokoju; głównym, często jedynym, celem dla około połowy turystów i turystek – bit.ly/HiroshimaInteractiveMap).Od dziś publikować będziemy autorskie „pocztówki” z prac i narracji badawczych, prowadzonych w tej chwili w Japonii przez twórczynię i twórców.POCZTÓWKA Nr 1 Rzeka Motoyasu – jedna z żywych świadków zrzucenia bomby na Hiroshimę, 6 sierpnia 1945 roku – w listopadzie woda opada i odsłania dno. Archeologia radiacji.#hiroshima #fukushima #necrotourism #scienceresearch

Opublikowany przez Biennale Warszawa Czwartek, 29 listopada 2018

#POCZTÓWKAzJAPONII 4 | zapiski z prac badawczych

#POCZTÓWKAzJAPONII 4 | zapiski z prac badawczychUczniowie w Hiroszimie zadają ważne pytania.#hiroshima #fukushima #necrotourism #scienceresearch

Opublikowany przez Biennale Warszawa Środa, 5 grudnia 2018

#POCZTÓWKAzJAPONII 5 | zapiski z prac badawczych

#POCZTÓWKAzJAPONII 5 | zapiski z prac badawczychTomioka, prowincja Fukushima. Granica strefy zamkniętej, ciągle skażonej. Bezwzględny zakaz wjazdu.#hiroshima #fukushima #necrotourism #scienceresearch

Opublikowany przez Biennale Warszawa Czwartek, 6 grudnia 2018

Informacje

Udostępnij
Na tej stronie korzystamy z cookies. Polityka Prywatności