Plebs, dobra wspólne i alternatywy dla kapitalizmu

Nieroby? Leserzy? Patologia? Grupy przypisywane do społecznego marginesu – włóczędzy, żebracy, ubodzy, bezrobotni – przyjęło się postrzegać jako „problem do rozwiązania”. Chociaż postulowano różne sposoby mierzenia się z nim – od represji i deportacji, przez edukację i pracę u podstaw, po upodmiotowienie i szerzenie świadomości rewolucyjnej – tym, co je łączyło, był paternalizm, opierający się na założeniu, że wykluczony plebs nie ma nic pozytywnego do zaoferowania.

Dziś, dzięki rozmaitym rewizjonistycznym badaniom, zyskujemy zupełnie inny ogląd wymazanych z historii i zepchniętych do szarej strefy. Zaczynamy dostrzegać ciche taktyki oporu, nieformalne sieci wsparcia i solidarności, alternatywne obiegi ucieleśnionej wiedzy czy subwersywne dążenia ku autonomii wobec państwa i kapitału. Na historię plebejskiej formy życia składają się losy kobiet oskarżanych o czary, górskich uciekinierów i bandytów, radykałów i heretyków z pirackich statków czy nielegalnych sieci migrantów. Zasadnicze jej czynniki to obrona starych i wytwarzanie nowych dóbr wspólnych, na które chcemy spojrzeć jak na laboratoria eksperymentujące z nie kapitalistycznymi formami życia.

W czasach katastrofy ekologicznej, kryzysu demokracji liberalnej, rozpadu społecznych więzi i nasilenia różnego rodzaju populizmów, chcemy zadać pytanie o perspektywy radykalnie demokratycznego, wspólnotowego i zrównoważonego „plebsizmu”. W odpowiedzi na nie pomogą nam czołowe badaczki i badacze dóbr wspólnych. Na naszym seminarium wychodzimy od rozpoznania, że w języku angielskim commoner to zarazem ktoś pospolity (common) i ktoś używający zdrowego rozsądku (common sense), ale zarazem zależny od dostępu do dóbr wspólnych (the commons) i nierzadko śniący o autentycznej rzecz-pospolitej (the commonwealth). Zakładamy, że to narracje plebejskie mają szansę radykalnie poszerzyć naszą polityczną wyobraźnię. Właśnie poszerzaniu politycznej wyobraźni ma przede wszystkim służyć organizowany przez nas cykl ośmiu dwudniowych spotkań (w formule: wykład i trzygodzinne seminarium).

Program

Prof. Tomasz Rakowski

Spotkania 20 i 21 marca są odwołane. Nowe terminy podamy wkrótce.

20.03.2020 | 18:00–20:00 | piątek | wykład

„Przepływy, współdziałania, kręgi możliwego. Afektywne państwa w późnym socjalizmie i postsocjalistycznej rzeczywistości”

21.03.2020 | 12:00–15:30 | sobota | seminarium

„Afektywne państwa w późnym socjalizmie i postsocjalistycznej rzeczywistości”

Prof. Marta Petrusewicz

17.04.2020 | 18:00–20:00 | piątek | wykład

„Alternatywne wizje i praktyki postępu w XIX-wiecznych peryferiach Europy”

18.04.2020 | 12:00–15:30 | sobota | seminarium

„Społeczeństwo przeciwko państwu. Chłopskie rozbójnictwo w południowych Włoszech”

Dr Lucy Finchett-Maddock

08.05.2020 | 18:00–20:00 | piątek | wykład

Sprzeciw, własność i dobra wspólne w dobie życia schwytanego przez kapitał

09.05.2020 | 10:00–13:30 | sobota | seminarium

Prawo, opór i post-dobra wspólne

Prof. Peter Linebaugh

12.06.2020 | 18:00–20:00 | piątek | wykład

„Glob rozgrzany do czerwoności: opowieść na skrzyżowaniu dóbr wspólnych i grodzeń, miłości i terroru, rasy i klasy oraz o Kate i Nedzie Despardach

13.06.2020 | 12:00–15:00 | sobota | seminarium

Historię za kark. Kara śmierci i kara kapitału 

Informacje

Cykl składa się z dwóch części. Pierwsza to wykład, który ma miejsce w piątek wieczorem i jest otwarty dla wszystkich. Druga części to seminarium, odbywające się dzień później, na które obowiązują zapisy. Udział jest bezpłatny.

Otwarty nabór dla uczestniczek i uczestników chętnych do wzięcia udziału w cyklu seminaryjnym „Plebs, dobra wspólne i alternatywny dla kapitalizmu” prowadzimy  do 10 marca 2020. Liczba miejsc jest ograniczona. Warunkiem koniecznym uczestnictwa jest znajomość języka angielskiego.

Wstęp na wykłady wolny.

Planowany jest drugi semestr spotkań, na który obowiązywać będą nowe zapisy.

Udostępnij
Na tej stronie korzystamy z cookies. Polityka Prywatności